REGULAMIN
OŚRODKA MEDIACJI MEDYCZNYCH
POMORSKIEGO ZWIĄZKU PRACODAWCÓW OCHRONY ZDROWIA
I. Postanowienia ogólne
§1
1. Ośrodek Mediacji Medycznych (dalej: Ośrodek), powołany uchwałą Zgromadzenia Ogólnego Pomorskiego Związku Prawodawców Ochrony Zdrowia z dnia 21 maja 2022r. w sprawie powołania Ośrodka Mediacji Medycznych działa przy Pomorskim Związku Pracodawców Ochrony Zdrowia (dalej: PZPOZ).
2. Siedzibą Ośrodka jest siedziba PZPOZ.
§2
1. Ośrodek zostaje powołany na czas nieoznaczony.
2. Ośrodek prowadzi działalność na podstawie przepisów prawa i postanowień niniejszego Regulaminu (dalej: Regulamin).
3. Ośrodek działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 3
Do zakresu działania Ośrodka należą:
a/ prowadzenie mediacji w sprawach:
- gospodarczych,
- cywilnych, z wyłączeniem spraw z zakresu prawa rodzinnego,
- prawa pracy i ubezpieczeń społecznych,
- administracyjnych
ze szczególnym uwzględnieniem spraw powstających w związku z wykonywaniem działalności leczniczej i spraw z zakresu ochrony zdrowia,
b/ prowadzenie listy Mediatorów,
c/ wspieranie alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w szczególności poprzez działania edukacyjne i inne działania upowszechniające ideę mediacji,
d/ współpraca z wszelkimi interesariuszami w ochronie zdrowia, w tym podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, samorządami zawodów medycznych, organizacjami pacjentów, instytucjami właściwymi w sprawach nadzoru nad wykonywaniem działalność leczniczej, a także środowiskami sędziów, radców prawnych, adwokatów i innymi środowiskami, w celu popularyzacji działalności Ośrodka.
II. Organizacja Ośrodka
§ 4
1. Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Zarząd PZPOZ.
2. Zarząd PZPOZ:
a/ uchwala Regulamin Ośrodka oraz jego zmiany,
b/ przedstawia Zgromadzeniu Ogólnemu PZPOZ sprawozdania z działalności Ośrodka,
c/ może wnioskować do Zgromadzenia Ogólnego PZPOZ o rozwiązanie Ośrodka lub zawieszenie jego działalności.
§5
1. Obsługę administracyjną Ośrodka zapewnia Zarząd PZPOZ w ramach biura PZPOZ.
2. Czynności przewidziane w niniejszym Regulaminie dla Przewodniczącego PZPOZ może wykonywać również Zastępca Przewodniczącego, zgodnie ze Statutem PZPOZ.
III. Mediatorzy
§6
1. Na listę Mediatorów Ośrodka może być wpisana osoba fizyczna, która:
a) posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
b) korzysta w pełni z praw publicznych,
c) odbyła szkolenie uprawniające do prowadzenia mediacji zgodne ze standardami szkolenia mediatorów przyjętymi przez Społeczną Radę do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości,
d) daje rękojmię należytego wykonywania funkcji mediatora.
2. Mediatorem nie może być sędzia. Nie dotyczy to sędziów w stanie spoczynku.
§7
1. Wpis na listę Mediatorów Ośrodka następuje na wniosek Mediatora. Wniosek powinien zawierać:
a) imię, nazwisko, adres, numer telefonu, adres poczty elektronicznej,
b) zakres specjalizacji,
c) oświadczenie wnioskodawcy o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystaniu w pełni z praw publicznych,
d) informację o wykształceniu, wykonywanym zawodzie i posiadanych kwalifikacjach dodatkowych,
e) informację o znajomości języków obcych,
f) informację o odbytych szkoleniach z zakresu mediacji i posiadanym doświadczeniu w tym zakresie,
g) oświadczenie o listach mediatorów (ośrodków mediacji), na których wpisany jest kandydat na Mediatora,
h) zgodę na przetwarzanie i przechowywanie danych osobowych dla realizacji celów statutowych Ośrodka.
2. Skreślenie z listy mediatorów następuje:
a) na wniosek Mediatora,
b) wobec powtarzających się uzasadnionych zastrzeżeń do pracy mediatora,
c) w przypadku dwukrotnego w okresie jednego roku kalendarzowego odmówienia prowadzenia mediacji bez należytego uzasadnienia,
d) wobec rażących uchybień obowiązkom wynikających z obowiązujących przepisów prawa, niniejszego lub Regulaminu,
f) utraty pełnej zdolności do czynności prawnych lub pełni praw publicznych.
§8
1. Wpis i skreślenie z listy mediatorów następuje Uchwałą Zarządu PZPOZ.
2. Mediatorzy wpisani na listę Ośrodka prowadzą mediacje na zasadach ustalonych w Regulaminie Ośrodka.
3. Wynagrodzenie Mediatora określa niniejszy Regulamin.
IV. Postępowanie mediacyjne
§9
1. Ośrodek prowadzi postępowanie mediacyjne:
a) na podstawie skierowania stron do mediacji przez sąd,
b) na zgodny wniosek stron, w tym w przypadku złożenia wniosku o przeprowadzenie mediacji przez jedną ze stron i wyrażenia zgody na mediację przez drugą stronę (pozostałe strony),
c) na podstawie umowy o mediację przewidującej rozwiązanie sporu między stronami na drodze mediacji, w tym mediacji prowadzonej przez Ośrodek, i złożenia wniosku o przeprowadzenie mediacji przez co najmniej jedną ze stron umowy.
2. Wniosek o przeprowadzenie mediacji, o którym mowa w ust. 1 pkt b i c powinien zawierać:
a) oznaczenie stron postępowania (nazwa lub imię i nazwisko strony, wskazanie pełnomocników, adresy poczty elektronicznej i numery telefonów stron lub ich pełnomocników),
b) zwięzłe oznaczenie przedmiotu sporu wraz z oznaczeniem wartości przedmiotu sporu (w przypadku spraw o prawa majątkowe),
c) wniosek o wyznaczanie Mediatora z listy Mediatorów prowadzonej przez Ośrodek, bądź wskazanie Mediatora z tej listy wybranego przez strony,
d) oświadczenie o akceptacji Regulaminu Ośrodka i wysokości obowiązujących opłat.
3. We wniosku można dodatkowo oznaczyć:
a) proponowany tryb przeprowadzenia mediacji (w formie tradycyjnej lub za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość),
b) proponowane miejsce przeprowadzenia mediacji (w przypadku mediacji w formie tradycyjnej),
c) wskazanie potrzeby przeprowadzenia mediacji w języku innym niż język polski lub w języku migowym.
§10
1. Po otrzymaniu wniosku lub postanowienia sądu o skierowaniu do mediacji Przewodniczący PZPOZ wyznacza Mediatora, spośród Mediatorów wpisanych na listę Ośrodka i przekazuje wyznaczonemu Mediatorowi wniosek lub postanowienie sądu celem podjęcia dalszych działań. W przypadku zgodnego wskazania Mediatora przez wnioskodawców Przewodniczący przekazuje wniosek Mediatorowi wskazanemu we wniosku.
2. Mediator wyznaczony przez Przewodniczącego PZPOZ lub wskazany przez strony może odmówić przeprowadzenia mediacji tylko z ważnych powodów.
§11
1. Mediacja prowadzona jest:
a) w przypadku mediacji prowadzonej w formie tradycyjnej – na terenie Gdańska, Gdyni lub Sopotu, w miejscu wskazanym przez Mediatora, o ile strony nie wskazały, za zgodą Mediatora, innego miejsca przeprowadzenia Mediacji,
b) za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
2. Mediacja prowadzona jest w języku polskim, chyba że strony wniosły o przeprowadzenie mediacji w innym języku, a Mediator wyznaczony do przeprowadzenia mediacji wyraził zgodę na przeprowadzenie mediacji w tym języku, samodzielnie lub przy udziale tłumacza, w tym tłumacza języka migowego.
3. Strony mogą brać udział w mediacji osobiście, z udziałem pełnomocników, lub być zastępowane przez pełnomocników.
§12
1. Mediator prowadzi mediację, wykorzystując różne metody zmierzające do polubownego rozwiązania sporu, w tym poprzez wspieranie stron w formułowaniu przez nie propozycji ugodowych, lub na zgodny wniosek stron może wskazać sposoby rozwiązania sporu, które nie są dla stron wiążące.
2. W przypadku skierowania stron do mediacji przez sąd, Mediator ma prawo do zapoznania się z aktami sprawy, chyba że strona w terminie tygodnia od dnia ogłoszenia lub doręczenia postanowienia kierującego strony do mediacji nie wyrazi zgody na zapoznanie się mediatora z aktami.
3. Mediator uzgadnia ze stronami termin i miejsce spotkania mediacyjnego.
V. Poufność
§ 13
1. Postępowanie mediacyjne nie jest jawne.
2. Mediator, strony i inne osoby biorące udział w postępowaniu mediacyjnym są obowiązane zachować w tajemnicy fakty, o których dowiedziały się w związku z prowadzeniem mediacji. Strony mogą zwolnić mediatora i inne osoby biorące udział w postępowaniu mediacyjnym z tego obowiązku.
3. Bezskuteczne jest powoływanie się w toku postępowania przed sądem lub sądem polubownym na propozycje ugodowe, propozycje wzajemnych ustępstw lub inne oświadczenia składane w postępowaniu mediacyjnym.
VI. Ugoda mediacyjna i protokół z mediacji
§ 14
1. Z przebiegu mediacji sporządzany jest protokół, w którym oznacza się miejsce i czas przeprowadzenia mediacji, a także imię, nazwisko (nazwę) i adresy stron, imię i nazwisko oraz adres mediatora, a ponadto wynik mediacji. Protokół podpisuje Mediator.[br
2. Jeżeli strony zawarły ugodę przed Mediatorem, ugodę zamieszcza się w protokole albo załącza do niego.
3. Strony podpisują ugodę. Niemożność podpisania ugody Mediator stwierdza w protokole.
4. Przez podpisanie ugody strony wyrażają zgodę na wystąpienie do sądu z wnioskiem o jej zatwierdzenie, o czym Mediator informuje strony.
§15
1. Ugoda zawarta przed Mediatorem, po jej zatwierdzeniu przez sąd, ma moc prawną ugody zawartej przed sądem. Ugoda zawarta przed mediatorem, którą zatwierdzono przez nadanie jej klauzuli wykonalności, jest tytułem wykonawczym.
2. Dokumenty mediacji przechowywane są w biurze PZPOZ przez okres 6 lat licząc od końca roku w którym zakończono postępowanie mediacyjne.
VII. Koszty mediacji
§16
1. Mediacja jest odpłatna. Koszty postępowania mediacyjnego ponoszą strony postępowania.
2. Koszty postępowania mediacyjnego prowadzonego w Ośrodku stanowią:
a) w przypadku mediacji prowadzonej na wniosek lub na podstawie umowy:
1/ opłata wstępna
2/ opłata mediacyjna
3/ zwrot kosztów.
b) w przypadku mediacji prowadzonej na podstawie postanowienia sądu o skierowaniu stron do mediacji:
1/ wynagrodzenie mediatora
2/ zwrot wydatków związanych z prowadzeniem mediacji (wynajem pomieszczenia, koszty przejazdu Mediatora, koszty korespondencji).
3. Opłata wstępna pokrywa koszty rozpatrzenia wniosku i przygotowania mediacji.
4. Opłata mediacyjna stanowi dochód Ośrodka, z którego pokrywane jest wynagrodzenie Mediatora.
5. Zwrot kosztów obejmuje koszt korzystania z pomieszczeń, w których prowadzona jest mediacja (o ile strony nie zapewniają pomieszczenia na przeprowadzenie mediacji), koszt dojazdu Mediatora na posiedzenie mediacyjne oraz koszt wynagrodzenia tłumacza (w przypadku prowadzenia mediacji przy udziale tłumacza). O wysokości tych kosztów strony informowane są przed rozpoczęciem mediacji.
6. Koszty mediacji strony wnoszą po połowie. W treści ugody mediacyjnej strony mogą ustalić inny podział kosztów mediacji i zasady ich wzajemnego rozliczenia.
7. Wysokość kosztów mediacji określa Załącznik do niniejszego Regulaminu.
ZAŁĄCZNIK
do Regulaminu Ośrodka Mediacji Medycznych przy Pomorskim Związku Pracodawców Ochrony Zdrowia
I. Mediacja prowadzona na podstawie wniosku lub umowy o mediację
1. Opłata wstępna - 200 zł
2. Opłata mediacyjna – 1% wartości przedmiotu sporu (przy sporach majątkowych), nie mniej niż 1000 zł oraz 250 zł za trzecie i kolejne spotkanie mediacyjne w sprawie
3. Zwrot kosztów dojazdu Mediatora do miejsca wskazanego przez strony oraz zwrot kosztów wynajęcia pomieszczenia na przeprowadzenie mediacji (o ile takie koszty wstąpią)
4. Opłata mediacyjna wynosi 150% opłaty określonej w pkt 2 w przypadku prowadzenia mediacji, na wniosek stron, przez dwóch Mediatorów.
II. Mediacja prowadzona na podstawie skierowania sądu
Wysokość kosztów ponoszonych przez strony mediacji zgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 czerwca 2016 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia i podlegających zwrotowi wydatków mediatora w postępowaniu cywilnym (Dz. U. poz. 921).
III. Podatek VAT
Wszelkie opłaty wymienione w pkt I i II podwyższa się o obowiązującą stawkę podatku od towarów i usług przewidzianą dla tego rodzaju czynności w przepisach o podatku od towarów i usług, o ile ma ona do danej opłaty zastosowanie.